5. februar 2010

Kvadratisk Laminaria

Jeg har en venninne som ville ha oppskriften på babyteppet jeg holder på med. Jeg tenkte jeg kunne legge beskrivelsen her, hvis noen flere skulle ha lyst til å strikke det.

Teppet er i utgangspunktet et trekantet sjal, som jeg har gjort om til et kvadrat. Beskrivelsen krever at du har sjal-oppskriften, den er det Elizabeth Freeman som har laget, og du finner den på Knitty.

Begynnelsen:

Legg opp 8 masker og fordel på fire pinner.
Strikk en runde rett.
(1-into-3 star, 1 vridd rett) *4
(3 rett, 1vridd rett) *4

Hvert av diagrammene under strikkes fire ganger, for å komme en runde på sjalet. Og så gjentas diagrammene det antall ganger som står under. Etter hver side strikkes det en maske vridd rett - dette blir stripene i hjørnene.

Set up Chart
Star Chart *12
Transition Chart
Blossom Chart *2
Edging Chart 1
Edging Chart 2

Blondekanten er ganske avansert. Mønsteret sier seg ikke selv, og det er mange forskjellige omganger. Men det er fult mulig å strikke Set up Chart og Star chart, for så å avslutte med en enkel kant! Stjernemaskene er litt "tunge" å strikke, men krever mest tålmodighet!

Hvis man bare har lyst til å strikke med stjernemasker, så har jeg brukt denne beskrivelsen tidligere (bildene viser 3-into-3 star i Laminaria oppskriften). Da legger man opp så bredt man vil ha teppet, og strikker til man synes det er langt nok. Pickles har også en fin oppskrift på et trekantet sjal i stjernemasker.

Jeg har 17 omganger igjen på teppet før jeg er ferdig. De krever full konsentrasjon, og omgangene er laaange, så det tar sin tid. Neste helg håper jeg på å bli ferdig!

Her er Blossom Chart delen.


Rundpinnen er nesten for liten, gleder meg til å felle av, og se teppet utbrettet!

Ingen kommentarer: