2. desember 2006

Advent

I går og i dag har jeg hatt et par kvalitets-husmordager. Jeg har kommet ajour med klesvasken, tatt helgevasken, ryddet kjøleskapet, ryddet i framskapet og skjenken i stuen. Bjørnar har vasket bilen og vinduene - så vi har kommet godt i gang med julevasken.

Jeg har vokst opp med å pynte til advent første søndag i advent, det betyr julestjerne, adventstake, lilla duker og brikker og litt nøytral julepynt. Alt det røde må vente til bittelille/lille julaften, samtidig som juletreet kommer i hus. Denne tradisjonen synes jeg er koselig, advents-pyntingen markerer at vi nærmer oss jul, forbereder, handler, baker og vasker, mens jule- pyntingen markerer at høytiden er kommet og at julefreden kan senke seg.

Noen stemningsbilder fra Kristineheimen.

Snøkrystaller som jeg laget i fjor, pynt i potteplantene.



Englene jeg strikket i oktober.



Lilla lys



En engel som den santalske ayaen ( dagmammaen) min har heklet til meg.



Julestjernen

5 kommentarer:

Ranveig sa...

Det ser ut som dere har det riktig så koselig! Gleder meg til å komme hjem og treffe dere igjen! Må få til noen spillekvelder i jula...

Anonym sa...

Me har og pynta me ei stjerna der og ei stjerna der(peker på to adventstjerner som er kommet på plass i vinduene våre). Me har ein engel som står med blomstene i vinduet. Me har to kvide blomster og ein lila blomst (les: svibel) Eg vil ver på besøg te tante Kristinen min ein dag.... God klem fra Julie

Anonym sa...

så koselig! så langt er ikke vi kommet ennå..... en liten adventsstake på plass og vask - hva er det? Mamma

Jeg er Kristine sa...

Hei Julie! SÅ kjekt at du kunne skrive ein hilsen her te tante kristine. Eg glede meg te å se julestjernene og blomstene som e hjemma hos deg. Nå kan du pynta med engelen som du lagde på UNIK i dag og! Det e lenge siden du har vært på besøk, så du må komma ein dag! tante Kristine

Anonym sa...

Åh, eg kjenne eg glede meg t eg kan flytta ud sånn at eg har ein egen plass å pynta t jul! Åsså bare lurte eg på koss du lagte dei snøkrystallane eg... :) E perlene fra d Perlehuset i Stavanger?
Åsså ein ting t...Koss går d me eksamenane? Har du mange? Keti får du ferie då? Eg hadde ein sist onsdag å ska ha ein denne, så får eg julaferie. Glede meg! Eg å Rune ska t London 14.-19.desember så d glede eg meg kjempemasse t nå.
Klem Unn Iren