4. desember 2006

Kakemenn

I dag har jeg kost meg med kakemann-baking ( det er ihvertfall koselig den første halvtimen. Med julemusikk og pauser gikk det ganske bra =) Jeg har tenkt som så, at de småkakene som forsvinner seinest begynner jeg med, og da ser planen slik ut: kakemenn, kransekakestenger, kolakaker og konfektkaker. Hjemmelaget marsipan lager vi sammen med resten av familien til Bjørnar, det er så koselig!

Oppskrift:
200g margarin (smeltes)
650g sukker
5dl melk
6ts hornsalt
1kg mel ( til deigen blir passe fast..trenger ganske mye mer enn 1kg)

Bland alt sammen, tilsett hvetemel til deigen er passe fast. Stekes på 200grader langt oppe i stekeovnen i ca 7minutter. Disse kakemennene blir akkuratt sånn som kakemenn skal være tykke, myke i midten og sprø utenpå.



Og så må jeg vise den provisoriske adventstaken vår. Siden de er utsolgt for lange lilla lys alle steder måtte jeg være litt kreativ. Fire kubbelys og 15 kongler senere:

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jippijippi! Eg blir den fysste så skrive ein kommentar, hehe. Som nevnt tiligare: eg glede meg t eg åg kan flytta! Men d blir kje før eg e ferdige me uddanningå (heldigvis e kje d så lenge igjen nå!). Åsså vil eg bare sei at d va ein kule måde å laga adventsstage på. Forresten så va d trefade veldigt fint, kor har du fått tag i d? Du ser eg har allerede bjynnt å hamstra inn ting t eg ska flytta ud:) Eg e liksom et hakk bag deg... Du bjynne å samla opp ting t du ska få baby, eg bjynne å samla opp ting t eg ska flytta:)

Jeg er Kristine sa...

Hei Unni!, eg savne deg kver gang eg kjøpe mat på skolen...ingen å lempa øve tomaten t =) Me hadde eksamen i slutten av oktober, det gikk bra, fikk B =) Nå har me begynt på en nye modul.. så før jul har me bare en gruppeoppgave. Det e bare kjempekjekt å pynta t jul i egen heim altså, eg kose meg, så du glede deg med rette =) Snøkrystallane har eg bare lagt itte håve. Kjøpte perler og ståltråd på perlehuset, og dikta ivei. Fatet e kjøpt på mariaboden, men det e kanskje ett år siden.. Lykke t på eksamen !

Anonym sa...

Herligt! Du e igang med julebaksten du.....Eg har jo alltid sagt at du tog innersvingen på oss svigerinner når det komme te huslighed... Eg og glede meg te årets marsipankveld! Høge "nå-ska-me-gass-oss-faktor". Eg e SUPERKLAR! Ha en fortreffelige kveld.
Knib fra svigerinnå

Jeg er Kristine sa...

Takk for det!Me har kjøpt garderobeskap i dag - så juleryddingen/rengjøringen har virkelig tatt seg opp enda nogen hakk, men det e kjekt! Komme nok ein blogg om skapet når det bare kommer opp ;)(me må venta litt for me må få flyttet en stikkontakt)
Klem t deg og!

Cathrin sa...

kom inn kom inn... eller ka?

Anette sa...

kom inn kom inn...nano nano

Jeg er Kristine sa...

nano nano...wigle wigle wigle

Jeg er Kristine sa...

Bare litt inside humor fra leiren i helgen. Bjørnar har reist til Oslo med ledningen som går fra kamera til PC. Han kommer hjem på Torsdag, så jeg lover å komme sterkere tilbake da!