6. januar 2007

Karamellpudding

Karamellpudding (og jordbær med fløte på) er min(e) absolutte favoritt(er) når det gjelder dessert. Og i anledning at min pappa fyller 50år fikk jeg i oppdrag å lage to. Det er mye lettere enn det høres ut, egentlig bare å koke opp og steke i ovnen, men ord som "karamelisert", "vannbad", "sile", "varm til 50/60grader" og "la stå før det stekes", får det tydeligvis til å høres vanskelig ut. Dette er desserten å servere hvis man virkelig vil imponere!

Ha 2dl sukker i en brødform, sett den på middels varm kokeplate. Varm til sukkeret er lysebrunt.


Drei formen slik at sukkeret dekker formen, sett til side.


Varm opp 4dl melk, 2dl kremfløte, 4ss sukker og 1ts vaniljesukker til det er 50/60 grader. Rør inn 5 lettpiskede egg.


Sil blandingen over i en form. La den stå og hvile i 10min.


Stekes i vannbad på 125grader i ca 1time.


Hvelves på et avlangt fat og pyntes med krem!


Tips og råd:
1. Det verste som kan skje med karamellpuddingen er at sukkeret blir brent, da smaker hele puddingen litt beiskt. Ikke bruk for sterk varme, og rør i sukkeret mens det smelter. Det er bedre at det er igjen noen få sukkerklumper enn at sausen smaker brent - mao ta formene av varmen før sukkeret brenner seg.
2. Vannbad er bare et vanlig dypt stekebrett med vann i.

2 kommentarer:

Ranveig sa...

EN vaniljesukker? Hmm... høres ut som: "Et kilo med pepper?" En teskje med vaniljesukker pleier jeg å ha oppi.

Jeg er Kristine sa...

hehehe, det skal jeg fikse =)