7. mai 2007

Brudebukett

Mange tørker brudebukettene sine, for å bevare dem. De ender stort sett opp som bleke innskrumpede støvsamlere oppå et skap. Jeg har plantet min, historien følger uder:

Vi giftet oss på en lørdag, reiste på bryllupsreise den påfølgende fredagen og var vekke i to uker. I mellomtiden hadde mamma og pappa satt brudebuketten i en vase på peishyllen i stuen. Siden de ikke hadde fått beskjed om hva de skulle gjøre med den, ble den bare stående i vann, til vi kom hjem igjen. Blomstene hadde selvfølgelig vissnet, og jeg hadde bestemt meg for å hive den. Helt til Ranveig en dag oppdaget at det hadde vokst ut en rar blomst på brudebuketten.. den LEVDE. Jeg syntes dette var ytterst fasinerende og rensket med stor forsiktighet vekk alle de visne blomstene. Da satt jeg igjen med en korkeskrueformet lang stengel med noen få blader og denne rare blomsten på. Stengelen satte jeg i vann, og slik ble den stående i et par måneder. Da hadde den fått røtter, og jeg plantet den.


I dag er den en kjempefin stueplante. Etter en pause på noen måneder har den nettopp begynt å blomstre igjen. Blomstene dukker opp og varer i ca en uke før de visner, den blomstrer kontinuerlig, gjerne med tre-fire blomster om gangen og blomstene lukter syrlig.

På bildene rett under kan dere se den spiralformede stengelen (som gikk igjennom hele buketten) helt nederst.




Slik ser planten ut i dag! Den delen som henger ned til høyre, er restene av den opprinelige delen fra brudebuketten.



En slik blomst var det Ranveig oppdaget.

(Jeg fant en gang samme planten på Plantasjen, men glemte å notere meg navnet. Er det noen som vet hva den heter?)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nææææææææææsj, sååååååååååå kuuuuuuuuuuult!!
Eg huske at du har fortalt om den planten fra brudebuketten din før, men har jo aldri sitt koss an såg ud! Å me har AKKURAT lige plante her haima!! Mor kjypte an for ca et halvt år si på Fosså Gartneri på Soma (midt mydlå Fredheim å Vølstadskogen campingplass). D e syskenbarne t mor så drive d gartneriet ser du. Eg vett desverre ikkje kæ planten hette, men nå vett du jaffal kor dei har an hen. Å den e kjempekule!!! Me har faktisk diskutert d oppte fleire gånge haima kor spesielle å kule den planten e. Å eg har sjøl planlagt at eg sko ha ein sånnein når eg flytta ud.

Jeg er Kristine sa...

Hehehehe, så morsomt!! Ja den E spesielt kule, te og med Bjørnar lar seg fasinera av den planten ;)

Anonym sa...

Det er en ceropegia sandersonii :)