24. mars 2007

Kool-Aid

Kool-Aid er et amerikansk saft-pulver som blandes ut med sukker og vann. Produktet er en herlig syntetisk fargerik drikke. Da vi var små fikk vi dette hos en amerikansk familie som bodde ikke så langt fra oss. Jeg husker at det smakte himmelsk med iskald kool-aid på terassen en varm sommerdag. Jeg har altså virkelig gode minner knyttet til denne saften!

Den siste gangen jeg bestilte kool-aid fra USA, var det ikke ment som drikke, men som farge til garn. Kool-aid som farge er billig, gir et fantastisk fargerikt resultat og er veldig enkelt å bruke. Jeg kan ikke skryte av å ha kommet på dette selv. Hvis man for eksempel googler kool-aid dyeing, får man opp en drøss med sider. Knitty, et online strikkemagasin (som forøvrig har en stor mengde gratis oppskrifter) har en artikkel på temaet.

Kool-aid i assosierte farger.


Jeg la Baby ull restene som skulle farges i bløt.


Blandet vann og tre pakker saftpulver i en kaserolle.


Puttet garnet oppi og varmet opp på middels varm temperatur, til det nesten kokte.


Etter en liten stund i blandingen hadde garnet trukket til seg all fargen, og vannet var igjen blankt. Jeg lot det stå og kjøle seg av en stund.


Så skyllte jeg det i vann som hadde omtrent samme temperatur som garnet.


Resultatet er knall rosa garn som lukter sukkertøy-kirsebær og ull.


Det var utrolig enkelt å farge garn på denne måten. Garnet trakk til seg fargen fort og nokså jevnt, og det smittet ikke av da jeg skyllet det etterpå. I morgen skal jeg nøste det opp og strikke! Og ja, resultatet får meg til å lure på hvordan amerikanske barn ser ut på innsiden..

3 kommentarer:

Ingvild sa...

Oi! Så kult! Jeg har aldri farvet noe, eller jo... forresten når jeg var liten. Så husker ikke så mye om hvordan det foregikk.. Men syns det var litt kult at all fargen fra vannet trakk inn i garnet, slik at vannet ble blankt vann igjen ;)

men du.. tror du jeg kanskje kan sende et lite spørsmål om det smetteskjerfet igjen. I tilfelle du har notert ned. Hvis ikke er det ingen hast.. Er egnelit ikke det uansett nå, for er jo ikke akkurat tid for skjerf nå! For nå er det vår.. Jippi! Deilig ;)

Jeg er Kristine sa...

Ja, eg blei utrolig fasinert av at det funkte SÅ bra liksom, når eg skylte det i vann, så smitta det ikkje av en tødddel!

Eg har skreve ner for hånd, ska plotta det inn på dataen og senna t deg! Og så får du bare ringa og spørr når du står fast ;)

Ingvild sa...

Ja, men som eg skreiv så e d ikkje noge hast nå... e jo ikkje akkurat skjerf sesong :) hehe